Eine indische Untersuchung hat im Rahmen der Migräne-Prophalaxe Biofeedback-Methoden mit dem Betablocker Propranolol verglichen. Signifikante klinische Verbesserungen wurden bei 66,7% der Biofeedback-Teilnehmer und bei 64,6% der Propranolol-Anwender festgestellt.
Deutlicher sollen die Unterschiede 1 Jahr nach Beendigung der Behandlung gewesen sein: Die Migräne kehrte bei insgesamt weniger als 10% der Biofeedback-Teilnehmer wieder in gewohnter Weise zurück, während dies bei fast 40% der ehemaligen Betablocker-Anwender war.
Abstract:
Biofeedback assisted diaphragmatic breathing and systematic relaxation versus propranolol in long term prophylaxis of migraine.
Kaushik R, Kaushik RM, Mahajan SK, Rajesh V.
Department of Medicine, Himalayan Institute of Medical Sciences, Swami Rama Nagar, Dehradun 248140, Uttaranchal, India.
OBJECTIVES:: To evaluate utility of biofeedback assisted diaphragmatic breathing and systematic relaxation in migraine and to compare their efficacy with propranolol in long term prophylaxis of migraine. METHODS:: 192 migraine patients were randomly distributed into two groups. Propranolol group received propranolol 80mg/day while biofeedback group received electromyogram (EMG) and temperature biofeedback assisted diaphragmatic breathing and systematic relaxation training accompanied by home practice for 6 months. RESULTS:: Significant clinical response was seen with biofeedback in 66.66% and with propranolol in 64.58% of patients. Frequency, severity, duration of attacks and number of vomiting episodes were significantly reduced in both the groups at 6 months but inter-group differences were statistically insignificant. During 1 year post-treatment period, significantly lesser resurgence of migraine was seen in biofeedback group as whole (9.37%) and in biofeedback responders in biofeedback group (9.37%) in comparison to resurgence of migraine in propranolol group as whole (38.54%) and in propranolol responders in propranolol group (53.22%) respectively. CONCLUSIONS:: Biofeedback assisted diaphragmatic breathing and systematic relaxation were very useful in migraine and had significantly better long-term prophylactic effect than propranolol in migraine.
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Anmerkung von migraeneinformation.de:
Auf der einen ist fraglich, ob die Ergebnisse so ohne Weiteres auf westliche Verhältnisse übertragbar sind, denn Indian hat eine viel längere Tradition bzgl. entsprechenden Techniken.
Auf der anderen Seite ist es einleuchtend, dass die Migräne-Wiederkehrrate bei den Biofeedback-Teilnehmern geringer war als bei Betablocker-Anwendern, denn gelernt ist schließlich gelernt.