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Kopfschmerz durch Medikamentenübergebrauch kann zu irreversiblen Veränderungen im Gehirn führen [Pharma]
08 Dez 05

Einige Patienten sind möglicherweise anfälliger für Rückfälle nach Entzug

Eine Gruppe von 16 Migränikern mit Kopfschmerz durch Medikamentenübergebrauch wurde mit einer Kontrollgruppe von 68 gesunden Personen bzgl. der Versorgung des Gehirns mit Glukose verglichen. Dabei konnten 5 unterversorgte Gehirnbereiche identifiziert werden, ein Bereich war dagegen überversorgt. Nach Medikamentenentzug normalisierten sich die Verhältnisse wieder, allerdings verstärkte sich die Unterversorgung in einem Bereich (OFC). Eine Analyse ergab, dass dieser Abfall auf 8 Patienten mit Medikamentenübergebrauchs-Kopfschmerz durch Kombinationspräparate bzw. einer Koffein/Ergotamin-Kombination zurückzuführen war.

Die Autoren schließen daraus, dass diese Patienten nach Entzug möglicherweise leichter rückfällig werden könnten.

Abstract:
Orbitofrontal cortex involvement in chronic analgesic-overuse headache evolving from episodic migraine.

Fumal A, Laureys S, Di Clemente L, Boly M, Bohotin V, Vandenheede M, Coppola G, Salmon E, Kupers R, Schoenen J.

Department of Neurology, University of Liege, Liege, Belgium; Department of Neuroanatomy, University of Liege, Liege, Belgium.

The way in which medication overuse transforms episodic migraine into chronic daily headache is unknown. To search for candidate brain areas involved in this process, we measured glucose metabolism with 18-FDG PET in 16 chronic migraineurs with analgesic overuse before and 3 weeks after medication withdrawal and compared the data with those of a control population (n = 68). Before withdrawal, the bilateral thalamus, orbitofrontal cortex (OFC), anterior cingulate gyrus, insula/ventral striatum and right inferior parietal lobule were hypometabolic, while the cerebellar vermis was hypermetabolic. All dysmetabolic areas recovered to almost normal glucose uptake after withdrawal of analgesics, except the OFC where a further metabolic decrease was found. A subanalysis showed that most of the orbitofrontal hypometabolism was due to eight patients overusing combination analgesics and/or an ergotamine-caffeine preparation. Medication overuse headache is thus associated with reversible metabolic changes in pain processing structures like other chronic pain disorders, but also with persistent orbitofrontal hypofunction. The latter is known to occur in drug dependence and could predispose subgroups of migraineurs to recurrent analgesic overuse.

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