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Beziehung zwischen Migräne und Reizdarmsyndrom [Allgemein]
21 Jan 06

Sympathische Überaktivierung wird als Ursache beider Erkrankungen diskutiert

Der Artikel diskutiert die Beziehung zwischen Migräne und Reizdarmsyndrom. Viele Migräniker leiden gleichzeitig unter Magen- und Darmstörungen, häufig unter Reizdarm zwischen den Attacken. Eine Komorbidität mit Fibromyalgie besteht ebenfalls, eine Erkrankung, die oft vom Reizdarmsyndrom begleitet ist. Umgekehrt leiden 23% - 53% aller Reizdarm-Betroffenen auch unter Kopfschmerzen. Reizdarm und Migräne betreffen ca. 10 - 20% der erwachsenen Bevölkerung. Frauen sind in beiden Fällen häufiger betroffen, so dass eine Verbindung mit Östrogen angenommen wird. Da sich beide Erkrankungen bei Stress verschlimmern, wird ein überaktiver Sympathicus (Adrenalin-Axe) vermutet.

Beide Krankheiten können mit Serotonin-wirksamen Medikamenten behandelt werden.Der Artikel diskutiert dabei die besondere Rolle des Bauch-Nervensystems (ENS = Enteric Nervous System), welches sehr stark über Serotonin kommuniziert. Ferner wird dargelegt, dass Triptane auch auf diese serotonergen Funktionen wirkt, was einige Nebenwirkungen der Triptane erklären könnte.

Abstract:
Migraine and irritable bowel syndrome

The association between migraine and functional gastrointestinal disorders has been confirmed by many clinical observations and epidemiological studies. In most patients during the attacks of migraine, apart from various neurological and vascular symptoms, gastrointestinal disturbances occur including nausea, vomiting, abdominal pain or diarrhea. Functional gastrointestinal disorders, such as irritable bowel syndrome (IBS), are reported in migraine patients in periods between the attacks as well. On the other hand 23-53% of IBS patients have frequent headaches. Migraine and IBS often coexist with fibromyalgia and other chronic pain syndromes and functional disorders. Migraine and IBS affect approximately 10-20% of the general population, usually young adults. Both diseases are more prevalent in women, perhaps due to the role of estrogen in their pathogenesis. Looking for the common pathogenetic mechanisms of IBS and migraine the role of the brain-gut axis, neuroimmune and neuroendocrine interactions are being considered. The influence of stress on symptom occurrence and severity seems to be associated with hyperactivity of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. The enteric nervous system as a source of numerous neurotransmitters and visceral reflexes is a plausible common pathogenic link between IBS and migraine. In particular serotonin being the main neurotransmitter of the gastrointestinal tract plays a relevant role in the pathogenesis of IBS as well as migraine. Nowadays, agonists and antagonists of serotoninergic receptors are the most efficacious drugs for IBS and migraine therapy. Some side effects of triptans, 5-HT(1B/D) agonists, used in migraine treatment may be connected with the influence of triptans on the gastrointestinal functions. A better understanding of the relationship between migraine and IBS may result in more effective treatment of both diseases.


Mulak A, Paradowsk L.Migraine and irritable bowel syndrome.Neurol Neurochir Pol. 2005;39(4 Suppl 1):S55-60.

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